zondag 3 februari 2013

Mijn blog-begin

Hey bloggers,

De eerste maal dat ik mee doe aan een blog. Ik ben niet echt sociaal media minded... Maar Anke zrogde voor dit elegant begin, en we hopen dat deze blog dan ook heel wat verbale actie stimuleert. Zoals Anke het al verwoordde, wilt deze blog een forum worden, niet meer en niet minder. Je komt en gaat. Je leest naar believen. Je antwoordt op vragen die je interessant vindt, of stelt zelf de vragen.

Ikzelf ben een huisarts van opleiding. Ben 3 jaar geleden afgestudeerd als huisarts. Tijdens mijn opleiding deed ik één jaar spoed en verkreeg ik mijn acuut brevet. Ik ben gebeten door de eerstelijnsgeneeskunde. Ik voel me dus eigenlijk een "huisarts" in hart en nieren. Maar eigenlijk voel ik me niet zo thuis is de benaming "huis"arts. Andere talen spreken van "généraliste" of "generalist" of "general practitioner". Dat semantologisch verschil zegt heel veel. Ik denk dat het de basis is deze blog...

Mijn uitgangspunt is veelzeggend. Herkent elke huisarts zich in de rol van huisarts in een kabinet onder een Vlaamse kerktoren gedurende een hele loopbaan? Is die invulling de essentie van huisarts? Kan mijn huisarts zijn, of beter eerstelijnsarts, zonder zich te engageren voor de chronische opvolging van een patiënt van zijn weig tot zijn sterfbed? 

Jan 


 

1 opmerking:

Anke Thoen zei

kan je je expeditie-foto's gebruiken om onze blog wat beeld te geven (-: